Sök:

Sökresultat:

231 Uppsatser om Valfrihet och mćngfald - Sida 1 av 16

MÄngfalden och den innovativa företagskulturen

Vi har funnit att mångfalden påverkar innovationen positivt, och den är en del av större koncept som vi kallar för den innovativa företagskulturen. För att företag ska lyckas med att vara innovativt måste ledningen implementera en innovativ företagskultur. Den innovativa företagskulturen har stor påverkan på innovationen och vi har funnit att i Sony-Ericssons fall består den av mångfald, rekrytering, lärandet, belönings och incitamentsystemet, nätverket och den coachande ledarstilen..

Har jag LoV att vÀlja? : En studie om kunders upplevelse av valfrihet

Äldreomsorgen i Sverige har förĂ€ndrats över tid. Den utveckling som har skett har lett fram till att valfrihetsystem Ă€r vanligt förekommande inom Ă€ldreomsorgen. De Ă€ldre har gĂ„tt frĂ„n att vara brukare till att bli kunder pĂ„ en marknad. Syftet med vĂ„r uppsats var att undersöka om kunder i behov av hemtjĂ€nst upplever att de har en reell valfrihet i ett valfrihetssystem. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex individer som Ă€r beviljade insatser enligt socialtjĂ€nstlagen, SoL (2001:453).

Valfrihet och inlevelse : Hur valsituationer i dataspel kan pÄverka spelarens inlevelse

Olika sorters val utgör en viktig grundkomponent i ett spel. Det hÀr arbetet tar avstamp i self-determination theory, som pÄvisar ett samband mellan valfrihet, inre motivation och inlevelse, och undersöker hur en viss sorts val kan pÄverka spelares inlevelse. Kan större valfrihet medföra större inlevelse i dataspel och kan vissa sorters val skapa olika förutsÀttningar för de tre inlevelsetyperna narrativ-, spatial- och ludisk inlevelse?Studien gjordes genom att sex testpersoner spelade olika versioner av ett spel med olika grader av valfrihet och sedan svarade pÄ en kort intervju. Resultaten skiljde sig dock inte nÀmnvÀrt Ät mellan de olika versionerna.

Den homogena ma?ngfalden : En studie om arbetsprocessen i kulturellt ma?ngfaldiga ledningsgrupper

Diskussioner kring kulturell ma?ngfald har la?nge varit och a?r fortfarande ho?gaktuellt i arbetsmarknadspolitik och organisationer. Da? majoriteten av tidigare forskning har fokuserat pa? de organisatoriska utfall som kulturellt ma?ngfaldiga ledningsgrupper genererat i, motiverades en studie som underso?ker arbetsprocessen. Trots ett allt sto?rre uttalat intresse fo?r ma?ngfald i fo?retagsledningar finns fortfarande brister i praktiken, och tidigare forskning har lyft fram ba?de fo?r- och nackdelar med kulturell ma?ngfald i arbetsgrupper.

Demokrati - barns inflytande och valfrihet

Styrdokumenten ger tydliga direktiv om att undervisningen i skolan ska bedrivas genom demokratiska arbetsformer. Syftet med studien Àr att undersöka förekomsten av demokratiska inslag i en förskoleklass för att se om och hur pedagogerna dÀr arbetar med demokrati i form av medbestÀmmande och elevinflytande. Den tidigare forskningen inom omrÄdet visar att barnens rÀtt till inflytande ofta begrÀnsas kraftigt av pedagogerna genom att pedagogerna sjÀlva bestÀmmer vÀldigt mycket och sÀllan lÄter barnen komma till tals i sÄdan utstrÀckning att de fÄr möjlighet att pÄverka sÀrskilt mycket. Vidare betonar flera forskare vikten av att pedagogerna har ett ansvar nÀr det gÀller att portionera ut inflytande och valfrihet till barnen i den utstrÀckning de anser att barnen klarar av att hantera. Denna studie visar genom intervjuer och observationer hur barnen i vissa situationer har mycket inflytande och stor valfrihet, medan de i andra situationer Àr vÀldigt begrÀnsade och fÄr tydliga ramar att hÄlla sig inom. Uppsatsen konstaterar att grunden till hur stort inflytande och hur mycket valfrihet barnen fÄr ofta ligger i vilken barnsyn pedagogerna har. Detta innebÀr att i de fall pedagogerna anser att barnen Àr kompetenta och kan fatta egna beslut fÄr barnen större valfrihet och inflytande Àn i de fall pedagogerna Àr övertygade om att starkt vuxet ledarskap med fasta rutiner och regler Àr en nödvÀndighet..

JÀmstÀlldhet kontra valfrihet : En kritisk diskursanalys av debatten om kvoterad förÀldraförsÀkring

Denna studie Àr en kritisk diskursanalys av den debatt som pÄgÄr i svensk dagspress om förslaget att införa en mer eller helt kvoterad förÀldraförsÀkring. Jag har frÀmst fokuserat pÄ hur orden ?jÀmstÀlldhet? kontra ?valfrihet? konstrueras och ges mening i debatten samt vilka konsekvenser detta fÄr. Studien bygger pÄ ett socialkonstruktionistiskt antagande som ligger till grund för hur det skrivna sprÄket konstrueras och skapar mening hos mÀnniskor. Som metod har jag anvÀnt mig av kritisk diskursanalys dÀr jag utgÄtt frÄn Faircloughts tredimensionella modell vid tolkandet av materialet.

MÄngfald och valfrihet - att vara lÀrare i ett avreglerat skolsystem

Uppsatsen behandlar de skolreformer som genomfördes under 1990-talet. Det görs utifrÄn frÄgestÀllningen vad kommunaliseringen, friskolereformen och övergÄngen till mÄlstyrningen betytt för den enskilde lÀrarens syn pÄ sitt uppdrag. KÀllmaterialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Fem lÀrare frÄn samma skolkommun har bidragit med sina olika yrkesberÀttelser med fokus pÄ vad reformerna betytt för dem personligen. Resultatet visar att lÀrarna söker efter en god samstÀmmighet mellan deras inre övertygelse och faktiska arbetssituation..

Valfrihetens dilemma- om hur unga studenter i Göteborg upplever och förhÄller sig till dagens ökade valfrihet

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur unga studenter och de som möter studenter i sitt arbete upplever och förhÄller sig till den ökade valfrihet som karaktÀriserar dagens samhÀlle.FrÄgestÀllningarna Àr:- Hur upplever och förhÄller sig unga studenter i Göteborg till dagens ökade valfrihet?- Enligt dem sjÀlva och enligt de som arbetar vid StudenthÀlsan och StudentprÀsterna?Metod och material:Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod och genomfört samtalsintervjuer med studenter, studentprÀst samt studenthÀlsa. Dessa har analyseras med hjÀlp teorier och tidigare forskning som berör uppsatsens ÀmnesomrÄde. Det empiriska materialet utgörs av Ätta stycken intervjuer, sex stycken med studenter samt tvÄ stycken med de som arbetar med studenter. Den teoretiska delen innehÄller Ulrich Beck, Anthony Giddens, Zygmunt Baumans och Tomas Ziehes resonemang kring individualisering, valfrihet och identitet.Huvudresultat:VÄr uppsats visar att majoriteten av studenterna Àr nöjda med den ökade valfriheten.

En studie om konsumenters attityder till framvÀxten av handelns egna mÀrkesvaror ? med sÀrskilt fokus pÄ valfrihet och kvalitet

SyfteSyftet med denna uppsats Àr att studera konsumenters attityder till EMV i dagligvaruhandeln, kopplat till hur de upplever valfriheten i sortimentet. MetodUppsatsens ansats har varit abduktiv och undersökningen har varit av kvalitativ karaktÀr. Den metod som har anvÀnts för att samla in primÀrdata Àr semi-strukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med konsumenter och urvalsmetoden har varit en form av snöbollsurval. Teoretiska perspektivAllmÀnna teorier om EMV utgör grunden i vÄr teoretiska referensram tillsammans med teorier om valfrihet, och teorier om hur konsumenter skapar attityder.

Lagen om valfrihet- Ett bistÄndshandlÀggar- och Brukarperspektiv

Studien handlar om att utveckla en förstÄelse för ?Lagen om valfrihet? ur bistÄndshandlÀggarens respektive brukarens perspektiv. För att besvara syftet har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod i form av intervjuer. Personliga intervjuer har gjorts med fyra bistÄndshandlÀggare inom Àldreomsorgen i en medelstor kommun i Södermanland, samt fyra brukare dÀr samtliga har serviceinsatser frÄn olika utförare. Utförarna Àr de företag som har en verksamhet inom hemtjÀnst för Àldre.

Valfrihetens dilemma : Om frihet och ansvar i den moderna grundskolan

Uppsatsen behandlar de nya grepp inom pedadogik som kommit att bli vanligare i och med omlÀggningen av skolsystemet 1994.  Etableringen av friskolor har gjort att utbildningsvÀsendet breddats, Ätminstone till ytan, men samhÀllets krav pÄ möjligheter att vÀlja och flexibilitet pÄ arbetsmarknaden har fÄtt tveksamma effekter i grundskolan, dÀr elever halkar efter kunskapsmÀssigt. Uppsatsens syfte Àr att med utgÄngspunkt i en undersökt friskola studera hur dessa nya arbetssÀtt med stort eget ansvar och dito valfrihet har för effekt pÄ ungdomar i de högre Ärskurserna, genom observationer, studier av forskning och svar frÄn ungdomarna sjÀlva..

Född i frihet ? Dömd till frihet? : ? En kvalitativ studie om unga vuxnas förhÄllningssÀtt till valfrihet och vÀljande.

Syftet med denna kvalitativa studie Ă€r att undersöka en grupp unga vuxnamĂ€nniskors förhĂ„llningssĂ€tt till dagens ökade valfrihet och vĂ€ljande. Det empiriska materialet bestĂ„r av intervjuer med ungdomar i Ă„ldern 20-24 Ă„r och har analyserats mot bakgrund av resonemang om individualisering, valfrihet och vĂ€ljande förda av A.Giddens, Z.Bauman, U.Beck och B.Schwartz. GĂ€llandehantering av valmöjligheter utgĂ„r arbetet ifrĂ„n teorier om kognitiva dissonans, ontologisk trygghet samt lokus av kontroll. Även tidigare forskning om ungdomars förhĂ„llningssĂ€tt till valmöjligheter behandlas. Studiens huvudresultat visar att ungdomarna bl.a.

Valfrihet inom Àldreomsorgen i Bodens kommun i ett brukarperspektiv

Kundval innebÀr att kunder, som Àr i behov av en vara, en tjÀnst eller nÄgon form av service, ges större inflytande och fÄr större möjlighet att pÄverka verksamheten de Àr beroende av. Kundvalsmodeller införs i snabb takt idag i flera kommuner och landsting. Lagen Om Valfrihet (LOV) som infördes 1 januari 2009 underlÀttar denna utveckling. Idag har de kunder som har behov av hemtjÀnst möjlighet att vÀlja utförare i de kommuner som valt att införa LOV. NÀr nu kommunerna i framtiden ska möta den konkurrens som de kommer att utsÀttas för i och med LOV, Àr det intressant att titta pÄ vad de kunder som i dagslÀget har möjligheter till valfrihet anser om denna.Mitt syfte var att göra en undersökning av brukarmodellen som anvÀnds i Bodens kommun.

VadÄ valfrihet?

Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄk, SIS 133VT 2012 Handledare: HÄkan Jansson.

FörÀldrars val av förskoleform : en enkÀtundersökning av förÀldrars motiv

I dagens samhĂ€lle förvĂ€ntas mĂ€nniskor göra en mĂ€ngd val dĂ€r det finns möjlighet att vĂ€lja bland annat huslĂ€kare, pensionsavtal och abonnemang av olika slag. Även inom förskolan rĂ„der denna valfrihet, dĂ€r förĂ€ldrar kan vĂ€lja mellan olika förskoleformer. Valfrihet kan medföra konkurrens mellan förskolor, vilket i sin tur kan höja verksamhetens kvalitet. De fristĂ„ende förskolorna har en betydelsefull roll, inte minst genom den mĂ„ngfald av pedagogiska inriktningar som de representerar. Examensarbetets teoretiska utgĂ„ngspunkter behandlar valfrihet och olika förskoleformer.Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilka motiv förĂ€ldrar kan ha idag för sitt val av förskoleform.

1 NĂ€sta sida ->